The controversy surrounding Harry and Meghan’s Oprah interview continues, a week after it was broadcast in the UK.

It’s been revealed that ITV was forced to edit their version of the interview to remove “misleading” headlines.

During the interview, various newspaper headlines were shown on screen. It’s alleged that the headlines had been manipulated to “back up” the claims they were victims of racist coverage.

Associated Newspapers owns the Daily Mail and MailOnline. They lodged a complaint with American TV network CBS over “deliberate distortion and doctoring” in the chat.

The publishers argue that a section that showed various headlined was “seriously inaccurate and misleading”.

Edited Cuttings

They claim the cuttings were edited or manufactured using selective highlights. They added that many of the articles used were not from the UK press, including US tabloids. That’s despite them being used to show alleged racism from British media.

In the letter, Associated Newspapers’ legal director, Elizabeth Hartley, said: “Many of the headlines have been either taken out of context or deliberately edited and displayed as supporting evidence for the programme’s claim that the Duchess of Sussex was subjected to racist coverage by the British press.

“This editing was not made apparent to viewers and, as a result, this section of the programme is both seriously inaccurate and misleading.”

During the section of the interview in question, one headline was shown from The Daily Telegraph which read: “The real problem with Meghan Markle: she just doesn’t speak our language.”

The publishers noted that second line of the headline wasn’t referring to Meghan’s ethnicity. Instead, it was her mannerisms of using “hippie corporate management speak”. The second line wasn’t shown on screen.

The footage didn’t show the headline ‘Vile Racist Attack’. Instead it used part which quoted one of the woman’s horrible messages.

ITV’s Response

An ITV spokesman told The Mail Online it was removing three manipulated Daily Mail, MailOnline and Mail on Sunday headlines. They also confirmed they would remove a headline wrongly attributed to the Guardian.

The spokesman confirmed that the controversial Daily Telegraph headline will remain.

The spokesman said: “Regarding the headlines The Mail on Sunday have drawn to our attention, we are now taking steps to edit these on the ITV Hub.”

Conservative MP Giles Watling, a member of the Commons Media Select Committee, said: “Any future broadcasts of this interview should come with a health warning for viewers.